dinsdag 25 december 2012

Snelsnel

Terwijl dochterlief een uiltje knapt en vaderschoon flink moet bekomen van een gezellige kerstavond probeer ik samen met zoonknap en een hand dat iets meer beeft dan anders strijkparelpatroontjes te maken. Schoon, iets te schoon. 't Mocht wat meer zijn... Laatst had Madamme Zsazsa  er ook genoeg van.
Ik had ze,  net als Madamme,  al zien passeren op pinterest. De strijkparelkommetjes! Schattig, kleurrijk, gemakkelijk te maken, ja dat wel. Maar functioneel?? Wat doe je ermee? Chipkes in leggen? Brood serveren? Juweeltjes in bewaren? Geen onnodig spul in mijn huis (ahum... )

Onderleggerkes stonden op mijn verlanglijstje, en ongeduldig gelijk asek ben kan ik niet wachten tot ze met nieuwjaar uit de bus vallen. Zeker niet als je de avond ervoor volk moet ontvangen.




't Recept is poepsimpel.
Leg een handje strijkparels op een boterpapiertje op de bakplaat. Met een kommetje met het gewenste formaat maakte ik ze min om meer rond en van de gewenste grootte. Niet te perfect want dat past niet bij mijn imago.
Oven voorverwarmen op 200°C en vervolgens een minuutje of vijf laten smelten.
Je wacht net zolang je zelf wil. Wil je nog mooie ringetjes dan haal je ze wat sneller uit de oven, wil je liever een gemengd kleurenpalet dan laat je ze langer staan.
Eens uit de oven legde ik er een tweede papiertje op en drukte ze met een plat schaaltje ook bovenaan wat aan. Kwestie dat de glazen niet staan te dansen op hun onderleggerke.
Laten afkoelen en klaar!
Santé! Opnieuw....

4 opmerkingen:

  1. Heel leuk! Wij zijn ook toe aan nieuwe onderzettertjes! Dit is mss. nog een ideetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. super kleurrijk! Zal ik eens aan denken als we de strijkparels hier weer tevoorschijn halen! Ik heb zo'n grote ikea-pot en die mindert precies niet ...

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!