vrijdag 7 juni 2013

Mijn eerste passie

....was niet stikken, in tegendeel! Mijn oude liefde is koken! En nog steeds hou ik van de geuren en kleuren van een gerecht, van het samen smullen van nieuwe creatie.
Mijn moeder was is mijn grote leermeester. Meer dan eens komt ze op de proppen met nieuwe ideetjes.
Ook hier was ze mijn inspiratie:

 

Ook vorig weekend gebruikte ik enkele van haar ideeën. Deze zijn zo goed dat ik ze met jullie wil delen!

Hapje met rode biet en haringske van den IKEA:

De rode bietjes kan je lang bewaren door ze zo een 20 à 25 min te koken met wortel en bladerhart.
Nadien pellen en in plakjes snijden.
In potjes van ongeveer 500ml verdelen samen met:
    6 gekneusde peperbollekes
    2 laurierblaadjes
    20 komijnzaadjes
    2 kruidnagels
    2 eetlepels wijnazijn
    2 eetlepels citroensap
    2 eetlepels gewone azijn
    1 eetlepel suiker
    2 snuifjes zout
Vervolgens gedurende15 min laten steriliseren.

Om de bietjes nog  lekkerder te maken marineer ze nog een keer extra een dagje voor het opeten:
    4 eetlepels frambozenazijn (van Vom Fass  daar hebben ze heerlijke olieën en azijnen, echt een aanrader!)
     1 eetlepel geplette korianderbollekes
     een theelepel anijs of streranijs eveneens gekeusd.

De haringskes komen uit IKEA: sill lök
De grote kappertjes uit Delhaize

Vietnamese lenterollekes


Ze zien er simpel uit maar de smakencombinatie is subliem. Altijd succes!
   1 rijstvelleke laten weken in warm water en op natte handdoek leggen.
   rijstvermicelli koken en laten afkoelen (liefst echt goed koud)
   2à 3 staafjes lichtjes geblancheerde wortel
   2  komkommerstaafjes
  een licht gebakken scampi die eveneens gekoeld werd
  blaadje sla of verse spinazie
  enkele sojascheuten (rauw!)
  gesnipperde  muntblaadjes, koriander en basilicum ( hoe meer hoe beter!)

 In gelijke richting op het rijstvel leggen toeplooien en doorsnijden.
 Het sausje is de smaakmaker:
     1 versnipperd rood pepertje
     3 versnipperde teentjes look
     20g (ongeveer een eetlepel) ruwe rietsuiker
     3 eetlepels rijst-ofwittewijnazijn
     6 eetlepels sojasaus

Look en pepertje fruiten in olie. Suiker toevoegen en laten oplossen in azijn en sojasaus.
Laten afkoelen en veel versnipperde verse koriander toevoegen.



1 opmerking:

  1. Ik begin sebiet aan de lenterolletjes, mmm ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!