zaterdag 1 juni 2013

Tijd voor mezelf...

Na een aantal mislukkingen was ik het beu. Ofwel kap ik ermee ofwel ga ik door tot het wordt wat ik wens.  Het werd het laatste, ik ben geen opgever!
De Cambie dress was een flop. Niet omdat het stikken niet lukte maar omdat het model me niet past. Daarom koos ik deze keer voor zekerheid. Alhoewel, zelf een patroontje tekenen is nu niet bepaald op zeker spelen, niet? Toch wist ik dat het deze keer wel moest lukken.
Het patroon tekende ik op basis van een kleedje dat me als gegoten zit.


















Ik koos voor een grasgroene tricot. Dat past steeds beter dan katoen.
Een oranje-rood-gestreept accentje als contrast.
Met of zonder bijpassend oranje riempje.
Vlindermouwpjes om het evenwicht te vinden met de heupen. 
Bloemknoopjes om het op te fleuren.
Enkel over de naad onderaan heb ik lang getwijfeld.




Mijn eerste idee: een gewone naad : eerst afstikken met zigzag en gewoon 1cm omleggen
Maar het paddenstoelenjurkje van Annabelle was ook in tricot en afgewerkt met een gewoon omgeslagen naad en een dubbele tricot steek, maar krult steeds om. Dat wilde ik vermijden.





Mijn tweede idee: een breede naad. M Die krult niet om! Maar door de A-lijn  plooi je dan een bredere stof naar binnen... wat doen je dan om die netjes te versmallen??
Dus dan maar het derde: "beleg" uitknippen voor onderaan en aan elkaar stikken. Een centimeter van de gestreepte stof onder de groene laten piepen en op 0,5 cm  overstikken.
Ik koos voor de beleg-methode omdat ik schrik had dat de biais-methode de onderkant teveel ging openrekken en de rok onderaan zou openwippen...?
Mijn excuses voor mijn terminologie... bij het lezen van handleidingen versta ik alles maar nu ik zelf iets moet uitleggen is het toch wel wat anders!




20 opmerkingen:

  1. prachtig! dat beleg onderaan maakt het af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super mooi! Echt een geweldig kleedje met leuke details!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap hoor, om zo maar eventjes zelf je patroon uit te tekenen ! En héél leuk met het contrasterend boordje onderaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, echt chic ! Dat oranje-rode accent maakt het heel pittig !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi zeg, ik zou het niet durven zo'n tricotjurk voor mezelf! (Al ligt hier al een eeuwigheid stof klaar...)
    Super resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig kleedje! Het staat je echt heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is echt een prachtstuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Af zeg! In alle details. Ook zo tof dat die streepjes komen piepen aan de halslijn! Dat zal je (hopelijk) veel kunnen dragen deze zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig hebt ge niet opgegeven. Het is echt heel mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi gemaakt, het staat je heel goed! Mooi, die onderkant! Lijkt me inderdaad een goede manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. super gedaan, eentje om veel te dragen : )

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi, zeker dat piepend beleg is tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ahhh wat super leuk dat je mee doet! Ik ben benieuwd naar je foto's!
    High key, low key en bokeh waren voor mij ook totaal nieuw, haha! Nooit van gehoord, maar dat is juist wel leuk :D.
    Bokeh duurde even voordat ik het begreep en de link die ik heb geplaatst bij de blogpost, is niet heel goed.
    Ik zal het in het kort uitleggen (hoe ik het heb begrepen haha): bokeh zegt iets over het onscherpe deel van de foto en het wordt gezegd over de lenzen. Een lens kan een goede of slechte bokeh hebben. Als een lens een goede bokeh heeft, krijgt de foto zachte, ronde, onscherpe hooglichten. Als een lens een slechte bokeh heeft, krijgt de foto duidelijke geometrische hooglichten.
    Is het zo een beetje duidelijk?
    Eigenlijk is de omschrijving 'bokeh' dus niet heel duidelijk, als er dus maar een onscherp deel in de foto zit (of die foto nou met een lens met goede bokeh of een lens met slechte bokeh is gemaakt).
    Ik zet je in het lijstje van bloggers die mee doen erbij, goed :D?
    Succes! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!